10 juni 2015

tussentijden

Veluws College Twello
mavo en onderbouw havo, vwo
Hietweideweg 20
7391 XX Twello
T: 0571-271561
www.veluwscollege.nl
Tussentijden
In het Engels spreken ze van ‘inbetweendays’. Van die dagen tussen belangrijke
gebeurtenissen in. Nu zit je in het onderwijs altijd wel tussen twee belangrijke
gebeurtenissen in. Voor leerlingen zijn alle vijf de lesdagen misschien wel inbetween
days, namelijk tussen het afgelopen weekend en het volgende. Of tussen twee
vakanties. Oké, voor docenten ook dan. Op dit moment zitten we in elk geval nog
tussen twee belangrijke gebeurtenissen in: het examen en de uitslag. Nog een paar
dagen in de wachtkamer en dan weten ‘ze’ en ‘we’ het. Geslaagd, gezakt, of nog
inbetween examen en herexamen.
Intussen regende het weer berichten (nee, geen ‘weerberichten’, dan zou er staan dat
het weerberichten regende, wat ook wel weer grappig is) over de inhoud en het nut van
die examens. Zelfs de roep om afschaffing werd gehoord. Zoals ieder jaar. Dit jaar bleek
dat onze leerlingen ook wel de nostalgie inzien van zo’n centraal schriftelijk
eindexamen. Een aantal kwam al vóór het begin langs met de vraag of ze heel even
mochten kijken in de gymzaal. Sfeer proeven. En de afgelopen week ging de deur van
de personeelskamer een aantal keren open en stonden daar een paar examenkandidaten
met de vraag: ‘Weten jullie al iets?’ ‘De uitslag is op donderdag de 11e, dat wist je toch
wel?’, was het antwoord van een docent. ‘Jaaaaa, maar we wilden even de stemming
peilen…!’, reageerde een leerling gevat. Op dat moment kwam mijn collega van
lichamelijke opvoeding in korte broek via de artiesteningang (lees: buitendeur van de
personeelskamer) binnen. ‘Zóóóóó meneer! Lekker buiten aan ’t gymen geweest? Mooi
weertje hè? U bent wél een beetje rood aan de kuitjes! Wel goed insmeren hoor!’
De zeer gevatte stemmingpeilende leerling sloot met deze opmerking naadloos aan op
een ándere discussie deze dagen: ‘inbetween’ fris en bloedheet weer werd het opeens
dertig graden en verschenen er in de media berichten dat de taak van de leerkracht
uitgebreid diende te worden met het insmeren van leerlingen. Voordat er ál te ‘smerige’
foto’s verschenen had een aantal basisscholen al besloten de kinderen zichzelf of
elkáár te laten insmeren. Voordat dáár de gemoederen samen met de temperatuur
teveel over zouden oplopen. Mooie oplossing. Naast het veterstrik- en zwemdiploma
een smeerdiploma. Ook handig voor boterhammen. De bovenste basisschoolleerlingen
zitten deze dagen inbetween groep 8 en de brugklas. Binnenkort ontvangen we onze
aanstaande leerlingen alweer hier voor een eerste kennismaking. Altijd erg leuk!
Als Veluws College Twello zitten we nog inbetween de oud- en nieuwbouw. Met wat
vertraging zijn we nog steeds op de goede weg. Intussen wordt er hard gedacht,
vergaderd en ontwikkeld over en aan het werken in ‘domeinen’. Meer samenhang
tussen vakken. Samen lesgeven én coachen. Een mooi traject.
Ik zag hoe mijn collega’s van de examenklassen de afgelopen tijd keihard werkten aan
eerste en tweede correctie. Soms strenger waren voor hun eigen klas dan de tweede
corrector. Dan ben je in elk geval eerlijk bezig geweest. Het plan vanuit de politiek (stel
je voor dat het van de werkvloer kwam…) is om de correctie om te draaien. Eérst kijkt de
tweede corrector jouw klas na en dán pas jijzelf. Goed idee? Nou, voorlopig wordt het
gevoeld als een motie van wantrouwen naar de docent én levert het tijdverlies en dus
stress op bij de tweede nakijkronde. Nu kan een docent direct aan z’n eigen klas
beginnen na het examen. Je bent natuurlijk erg nieuwsgierig. En je wéét dat het nog
eens gecheckt wordt. Misschien is de enige oplossing het zo laten óf onafhankelijke,
examenklasloze vakdocenten inzetten voor de correctie. Intussen is trouwens het
aantal leerlingen per docent weer toegenomen, terwijl er 150 miljoen euro voor
drieduizend banen voor jonge docenten was uitgetrokken! Waaraan dat geld dan wél
is besteed door de scholen wordt nu uitgezocht. Ik denk aan zonnebrand.
Voor de summerschools. Daar kun je in de vakantie bijgespijkerd worden wanneer
docenten niet genoeg tijd voor je hadden vanwege te volle klassen. Onderwijs op
maat? Eh…
Ik hoop dat er van onze examenkandidaten niemand naar een summerschool hoeft. En
dat we iedereen deze week kunnen feliciteren. En dan? Let the sunshine in!
Wel goed smeren!
Bert Jansen, Docent Veluws College Twello